Una nueva historia

2 april 2019 - Alicante, Spanje

Hola lectores,

Daar zijn we weeeer!

Een nieuw verhaal..

Ja, wat hebben we weer veel mee gemaakt. Inmiddels zijn we al bijna op de helft van onze stage, en wat gaat de tijd snel. Soms wouden we dat we de tijd even stil konden zetten om even wat meer te genieten! Het wordt al zo gewoon.. maandag tot vrijdag stage & de weekenden zijn als vakantie.

Inmiddels zijn er ook verschillende familie leden en vrienden uit Nederland langs geweest, en dit doet ons goed. Soms heb je even die knuffel en gezelligheid nodig die je via FaceTime mist. Gelukkig hebben we ook heel veel aan elkaar! Er wordt veel gelachen, maar ook zeker gehuild.. maar het is goed dat we dit met elkaar kunnen doen.

Inmiddels lopen we al weer 3 weken met de verpleegkundige mee, en wat doen we ontzettend gave dingen! De gezondheidszorg in Spanje is zo verschillend dan in Nederland, protocollen? Die kennen ze hier niet, alles gaat uit de losse pols. Toch is dit in het voordeel van ons want we mogen ontzettend veel zelfstandig doen. Bloedprikken, infuusprikken, wondzorg, hechtingen verwijderen, en noem het maar op! Ook word er op de afdelingen veel gelachen met collegas en de nodige blunders worden ook zeker gemaakt qua taal/handelingen.

Wel zijn we er aan toe om naar een andere afdeling te gaan, even weer een nieuwe uitdaging zoals spoed eisende hulp of intensive care. Volgende week zullen we onze tussenevaluatie hebben en horen naar welke afdeling we zullen gaan!

Dan hebben we nog de taal, ja daar kan je niet onderuit.. met Spaanse patiënten wordt er veel gecomunniceerd in het Spaans maar wel op z’n Jip en Janneke. De collegas spreken vaak goed Engels, dus dat is een mengelmoesje van Spaans en Engels. Ook zijn er nog steeds veel Nederlandse patiënten te vinden op de afdeling, fijn voor ons, maar ook zeker voor de patiënten die moeilijk Engels of Spaans kunnen praten.

Afgelopen zaterdag zijn wij op Jeepsafari geweest, wat was dit een mooie dag! We hebben zo ontzettend genoten van deze mooie zonnige zaterdag vol avontuur & zouden het graag nog een keer doen! We begonnen in de jeeps tot halverwege de berg. Hier stond een heerlijke lunch voor ons klaar. Vanaf hier moesten we een stuk berg beklimmen en dalen, na het dalen ging onze reis veder in de jeep richting een soort natuurpark met verschillende watervallen.. prachtig! Hier was het tijd voor een frisse duik, vervolgens gingen we met de jeeps door de maisvelden. Bij sommige stukken mocht je staan in de jeeps niet echt het slimste plan in de maisvelden, want je kon nog wel eens een tak tegen je hoofd aankrijgen en dit ging dan ook met volle vaart! Deze mooie dag hebben we afgesloten in Robins nest (een Nederlands café van een Nederlands stel: Robin en Irma) met Nederlandse muziek en overheerlijke bitterballen uit Nederland.

Als jullie vragen aan ons hebben of een woordje uit Nederland naar ons toe willen sturen, mag je die gerust achterlaten in de reacties!! (Dit vinden wij erg leuk).

Vergeet ook zeker niet de foto’s en filmpjes te bekijken!

Hasta luego! Un beso grande! 💛

1. Jeannet:
    2 april 2019
    Hoi hoi dames.
    Al weten we dit natuurlijk allemaal al wel. Toch is het heel leuk om weer wat nieuws te lezen. Jullie doen het super daar👍, en we vinden het fijn dat jullie het daar leuk hebben. Hopen dat jullie gauw aan de nieuwe uitdaging mogen beginnen op andere afdelingen. Weer wat anders, waar weer veel te leren valt.
    Heel veel kusjes vanaf hier😘😘😘😘.
    En we komen vast nog weer keertje langs ergens in het komende half jaar.

❤️❤️
  2. Claudia Bouwens:
    4 april 2019
    Hoi Juul. Leuk verslag en fijn te lezen dat je het goed naar je zin hebt joh. En zo'n dagje "safari", ga je toch zeker gewoon nog 'n keer doen ! Mooie tijd nog verder.
    Tot later...